افزایش بهره‌ بانکی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب
 
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل خبر داد
افزایش بهره‌ بانکی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ افزایش بهره بانکی بزرگترین مانع در تحقق اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر عملیاتی شدن آن تاکید دارند.

خبرگزاری فارس: افزایش بهره‌ بانکی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی
 

 

حسین پیرموذن در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به مبانی ارزشمند اقتصاد مقاومتی که در آغاز سال جدید مقام معظم رهبری در بیاناتی بسیار مهم توجه به اقتصاد مقاومتی را به عنوان اصلی اساسی برای حل مشکلات اقتصادی مطرح کردند،‌ یادآور شده و به سئوالات ما با همین محوریت پاسخ گفت.

وی در این گفت‌و گو مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش بهره بانکی را یکی از موانع اقتصاد مقاومتی برشمرد و دلایل خود را بیان کرد و در این زمینه راهکار ارائه کرد.

* با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنید بخش صنعت و معدن اردبیل تا چه میزان توانسته است در تحقق این شعار موفق عمل کند؟

اقتصاد مقاومتی موضوع مهمی است که با تاکیدات مقام معظم رهبری این مساله بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است و باید همه دست در دست هم دهند تا بتوانند اقتصاد را در مسیر درست خود هدایت کنند اما مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با وجود آنکه دولت تدبیر و امید شعار‌های زیادی در بخش اقتصاد مطرح کرده است اما هنوز در این مدت نتوانسته تعادلی میان بخش صنعت و معدن و تجارت ایجاد کند. هر چند مصوباتی را نیز برای رونق بخشیدن به اقتصاد مطرح کرده اما مسئله اینجا است که از اجرای مصوبات تا عمل به آنها راه دشواری وجود دارد و در شرایطی که ما در شرایط بحران قرار داریم باید روند اجرا کردن این مصوبات تسهیل شود.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به اقتصاد مقاومتی، همه دستگاه‌ها در تحقق این شعار تلاش کردند اما برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها به جای حل برخی مشکلات در واقع با اجرا و تصویب برخی مصوبات مانع از این کار شدند. در این بین، شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای داد که با وجود تمام مشکلاتی که در بخش صنعت و معدن وجود داشت بهره بانکی را بالا برد و این مسئله به افزایش مشکلات این بخش منجر شد.

** فکر می‌کنید حل این معضل چه راهکاری دارد؟

در کشوری با همه این ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌های موجود در صورتی که بخش صنعت مجبور باشد 22 تا 25 درصد سود تسهیلات پرداخت کند اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد. در واقع برای حل این معضل باید بیماری شناسایی شود و علت شکل‌گیری آن مشخص شود اما افزایش بهره‌ بانکی نتوانسته است این معضل را برطرف کند و در اجرای شعار مقاومت اقتصادی مانع ایجاد می‌کند. دولت تدبیر و امید باید در راستای رفع مشکل در بخش صنعت و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری تطبیقی ایجاد کند تا بتوان اقتصاد کشور را در مسیر درست هدایت کرد زیرا در حال حاضر با وجود مشکلات بخش خصوصی، صنعت و تولید، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز به زمان زیادی پیدا می‌کند.

* استان اردبیل در این زمینه با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

استان اردبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که این مسئله یک مشکل عمومی محسوب می‌شود. ریشه این مشکل نیز از پایتخت است یعنی در هر استان با توجه به سیاست‌های دولت، مشکلات عمومی دیده می‌شود.

* اجرای این هدف بزرگ را چگونه می‌توان تعریف شود؟

این موضوع را با یک مثال توضیح می‌دهم. چندی پیش در کشور آمریکا بحران اقتصادی به وجود آمد. اتفاقی که برای حل این معضل در این کشور به وجود آمد تزریق پول به بخش‌های صنعتی کشورشان بود که این اقدام نیز نتوانست موثر واقع شود و آمریکا را از شرایط سخت اقتصادی که در آن گرفتار شده بود نجات دهد اما متاسفانه در کشور ما وقتی دیده شد که احتمال بحران اقتصادی وجود دارد بهره بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و این به ضرر اقتصاد کشور است و دسترسی به اقتصاد مقاومتی را غیر ممکن می‌کند این در حالی است که دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند تا بتوانند راه حل جامعی را برای حل این مشکل پیدا کنند.

** چه پتانسیل‌هایی در اردبیل برای ایجاد زنجیره تولید و اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟

اردبیل پتانسیل خوبی برای ایجاد زنجیره تولید در کشور دارد و می‌توان با توجه به این بخش‌ها، استان را از بن بست‌های اقتصادی که در آن وجود دارد، نجات داد. استان اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و با توجه به این بخش می‌توان در بخش صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کرد و جایگاه خوبی در این زمینه کسب کرد اما اکثر تولیدی‌های ما واحد‌های ضعیفی هستند و این هم به خاطر کم توجهی به واحد‌های تولیدی است. پرداختی‌های سیستم بانکی بر اساس تصمیمات سیستم مرکزی است و استان‌هایی که اصولاً منابع بیشتری دارند بیشتر می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند اما استان‌های ضعیف چون مصارف زیادی ندارند با رکود روبه‌رو هستند و این مسئله صنایع استان‌های بی‌بهره را با مشکل روبه‌رو می‌کند و یا تا جایی پیش می‌رود که منجر به تعطیلی آن‌ها می‌شود. ما تنها کاری که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم این است که تا حد امکان از تعطیلی و ورشکستگی این واحدهای صنعتی و تولیدی جلوگیری کنیم.

نمی‌توان از تلاش‌های دولت نیز چشم‌پوشی کرد اما به نظر من تسهیلات تنها برای پیشرفت صنایع ملی است و این موضوع توجه به صنایع استانی را در ابهام قرار داده است. در دولت پیشین توجه به صنعت استان‌ها بیشتر بود اما در دولت اخیر اختیارات در بخش توزیع تسهیلات و بودجه استانی از دست استانداران و مراکز استان‌ها خارج شده است و به مدیریت مرکزی و پایتخت سپرده شده است و این مسئله خود موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود زیرا سیستم مرکزی کمتر در جریان مشکلات استان‌ها قرار دارد و همین مساله موجب می‌شود تا صنایع و تولیدات استان‌ها به ویژه استان‌های محروم مغفول بماند.

* راهکار نهایی جنابعالی در این زمینه چیست؟

اگر بروکراسی صندوق ملی برای استان‌ها برداشته شود و تسهیلات و بودجه به خود استان‌ها واگذار شود تا به فراخور نیاز در میان واحد‌های تولیدی توزیع شود می‌توان امید داشت که با تحقق اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌ها و فشار‌های کشورهای غربی مقاومت کنیم.

 

انتهای پیام/62001/ق40

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:, ] [ 14:52 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 114891
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1