تصمیم دولت برای جبران خسارت واقعی حوادث
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب
 
رئیس سازمان مدیریت بحران مطرح کرد
تصمیم دولت برای جبران خسارت واقعی حوادث

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: دولت به دنبال برنامه‌ریزی برای جبران و برآورد خسارت واقعی حوادث است.

خبرگزاری فارس: تصمیم دولت برای جبران خسارت واقعی حوادث
 

 

به گزارش ارتاویل نیوز از اردبیل، اسماعیل نجار صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در اردبیل اظهار کرد: ما در سازمان مدیریت بحران با توجه به وقوع حوادث متعدد در کشور که سال‌های متمادی است که با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنیم در حال جمع‌بندی میزان خسارت‌های وارده به استان‌های مختلف هستیم تا آن را تقدیم هیئت دولت کنیم تا منابع مورد نیاز در این زمینه اختصاص پیدا کند.

وی به تشکیل شورای عالی مدیریت بحران با حضور وزیر کشور بعد از سال‌ها وقفه اشاره کرد و یادآور شد: ما در این نشست مصوبات خوبی را به تصویب رساندیم به طوری که امروز اقتصاد کشورمان از حوادثی نظیر خشکسالی، سیل، سرمازدگی، بیماری‌های اپیدمی دامی و آبزیان و طیور خسارت هنگفتی را دیده و همواره کشورمان با چنین پدیده‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.

معاون وزیر کشور برآورد خسارت به صورت منطقی و اصولی را از مسئولان استانی خواستار شد و افزود: ما نباید به دنبال بزرگنمایی و یا برجسته نشان دادن خسارت وارده باشیم بلکه بهتر است برآورد خسارت صادقانه و با در نظر گرفتن ریسک تولید در بخش کشاورزی باشد و در این زمینه نیز توقف ایجاد نکنیم.

نجار گفت: اعتقاد من است که وظیفه حاکمیت اسلامی ایجاد بهترین امکانات و رفاهیات برای عموم مردم است و در شرایط بحران و حادثه باید تعادل نگه داریم و در مردم توقع ایجاد نکنیم.

این مسئول گفت: ممکن است یک کشاورز و باغدار با در نظر گرفتن مطلوبیت تولید ادعای ورود خسارت را داشته باشد اما باید مدیریت ریسک را در بخش کشاورزی پذیرفت و به کشاورز فهماند که با حداقل‌ها نیز می‌توان کنار آمده و یک سال را سپری کرد.

گسترش بیمه کشاورزی و بازنگری در این حوزه مدنظر است

رئیس سازمان مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت گسترش امر بیمه به ویژه در حوزه کشاورزی را یادآور شد و تصریح کرد: ما در کنار بازنگری در روش‌ها و شیوه‌های محاسبه در پرداخت خسارت از عموم کشاورزان انتظار داریم که در پوشش بیمه‌ای محصولات خود تلاش کنند تا بخش‌هایی از خسارت وارده از این طریق جبران شوند چرا که اگر به این کار دست نزنند امکان جبران خسارت وجود ندارد.

نجار با بیان اینکه در قانون بودجه برخی الزامات و ضوابط خاص دست ما را در دادن تنخواه به استان‌ها بسته است، افزود: قرار است هفته آینده با برآورد منطقی خسارت که انجام می‌شود و استان‌ها قرار است در این زمینه رقم دقیق خسارت را اعلام کنند هیئت دولت تصمیم‌گیری کند ولی باید ارقام به گونه‌ای باشد تا خود دولت نیز دچار شوک نشود.

وی با بیان اینکه در استان‌های مختلف بیش از 17 سال است که بحران خشکسالی آفتی جدی شده است، ادامه داد: ما با وجود سالیان متمادی در بروز این پدیده هنوز نتوانسته‌ایم متناسب با اقلیم و شرایط خشکسالی در بخش کشاورزی، بذر و نهال مناسب تولید کرده و به کشاورز و باغدار بدهیم.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: با وجود خشکسالی متولیان حوزه آب شرب و کشاورزی هم نتوانسته‌اند به ابزارهای مناسب در مدیریت بحران دست پیدا کنند چرا که منطقی نیست بعد از 17 سال همچنان از خشکسالی و پیامدهای آن بترسیم.

نجار مطرح کرد: یکی از وظایف ذاتی دستگاه‌ها علمی کار کردن راجع به وظایف محوله است و باید ببینیم آیا ما در کنترل سیل، مقابله با خشکسالی، زلزله و رانش آیا منطقی عمل کرده‌ایم که امروز نگران حوادث و سوانح غیرمترقبه نباشیم.

این مسئول با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌رویه در حریم رودخانه‌ها، بستر جاری شدن سیل، روان آب‌ها، بی‌توجهی به استحکام بناها و رعایت نکردن آیین‌نامه‌های 2008 گفت: در بسیاری از مولفه‌های دیگر نیز قصور و کوتاهی داشتیم و این قصور و کوتاهی را باید به نحوی جبران کنیم.

به گزارش ارتاویل نیوز از اردبیل، رئیس سازمان مدیریت بحران با انتقاد از برخی مهندسان سازمان که امر نظارت خود را رها کرده و با دادن مهر و امضای خود در حقیقت تنها به فکر سودآوری هستند، تاکید کرد: اگر کار کارشناسی انجام دهیم امر لوله‌کشی گاز به مناطق مختلف به شکلی که امروز می‌بینیم دارای ایمنی نیست و گویی ما در بغل بمب‌های اتمی نشسته‌ایم که هر لحظه امکان انفجار در آن وجود دارد در حالی که در دنیا این انرژی به الکتریکی تبدیل شده و مردم از آن استفاده می‌کنند.

نجار با خواندن قانون همورایی افزود: در 7 هزار و 750 سال پیش در زمینه استحکام بنا در این قانون آمده است اگر معمار ساختمان بسازد و آن ساختمان بنای محکم نداشته باشد و اسباب مرگ خانواده‌ای فراهم آید باید معمار را اعدام کرد.

وی با مقایسه استحکام بنا در ساخت و سازهای ایران با کشور ژاپن ادامه داد: مگر ایرانی از ژاپنی چه چیز کم دارد که در ساخت و سازهای خود عاقلانه و منطقی عمل می‌کند و هیچ نگرانی از وقوع زلزله ندارند.

مرکز کنترل مدیریت بحران در کشور احداث می‌شود

وی با بیان اینکه امر آموزش خطیر است، خاطرنشان کرد: در دو حادثه شین‌آباد و آتش‌سوزی تهران عدم آموزش معلم و نیروهای آتش‌نشانی بحرانی بین‌المللی به وجود آورد که عملکرد همه ما را زیر سئوال برد در حالی که با آموزش مسئولان و عموم مردم از طریق رسانه‌ها می‌توان این نارسایی را برطرف کرد.

معاون وزیر کشور یادآور شد: در بازدیدی که از مرکز کنترل بحران کشور آذربایجان داشتیم به وسعت و عظمت کار انجام شده پی بردیم و اگر بنده تنها موفق به احداث این مرکز کنترل بحران در کشور شوم کار شاق و ماندگاری انجام داده‌ام.

نجار گفت: نباید در وقوع حوادث همواره به دنبال جبران خسارت و در اختیار گرفتن منابع مالی باشیم بلکه بهتر است راهکارهای منطقی و دراز مدت را در مقابله با آن مدنظر قرار دهیم.

این مسئول تصریح کرد: بنده رقم 1.5 میلیون تومان کمک به حادثه‌دیدگان واحدهای مسکونی را 5 میلیون تومان افزایش دادم ولی با این کارها نمی‌توان حرکت اساسی را به انجام رساند بلکه بهتر است پیشگیری را بهتر از درمان بدانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران با انتقاد از برخی تبعیض‌ها در توجه و رسیدگی به یک بحران در یک منطقه و غفلت از آن همان بحران در منطقه دیگر ادامه داد: بنده نیز اعتراف می‌کنم که در سیل شمال کشور برخی اقدامات و رفتارهای خارج از منطق و فضاسازی‌ها انجام شد که این خود در سایر مناطق توقع ایجاد می‌کند و ممکن است به برخی نارضایتی‌ها نیز منجر شود که بنده از بابت بی‌توجهی به سیل مشگین‌شهر از مردم این منطقه عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش ارتاویل نیوز از اردبیل، نجار در پایان سخنان خود ضرورت ساحل‌بندی رودخانه‌های مرزی، ‌حرکت به سمت کشت محصولات پربازده اما با مصرف کم آب و همچنین استمهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها را ضروری خواند و افزود: باید ظرفیت‌ها را بشناسیم و از ساز و کاری که داریم در رفع بحران استفاده کنیم.

 

انتهای پیام

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ سه شنبه 3 تير 1393برچسب:, ] [ 23:42 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 141
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 141
بازدید ماه : 158
بازدید کل : 115025
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1