بی آبی در یک قدمی دشت اردبیل
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب
منابع آبی اردبیل کاهش 35 درصدی دارد
بی آبی در یک قدمی دشت اردبیل
ارتاویل نیوز: امسال سفره های زیرزمینی در دشت اردبیل به پایین ترین نقطه رسیده و این دشت یک قدم با بی آبی فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار ارتاویل نیوز، چندی بیش بود که مسئولان استان اردبیل هشدار دادند زنگ خطر بی آبی در استان اردبیل به صدا درآمده و خشکسالی، بهره برداری غیر اصولی از آب های زیرزمینی و کشت محصولات با مصرف آبی بیشتر باعث شده دشت اردبیل با تمام ظرفیت هایش در معرض ابتلا به منطقه کویری  قرار بگیرد.

 

اما اینک با فرارسیدن فصل تابستان و استفاده بیشتر از منابع آبی وضعیت دشت اردبیل نگران کننده تر از قبل شده است طوری که به گفته داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، امسال سفره های زیرزمینی در دشت اردبیل به پایین ترین نقطه رسیده است و منابع آبی در این دشت محسوس تر از سایر نقاط استان بوده و کاهش 35 درصدی داشته است.

 

نجفیان گرچه تاکید کرده است که جلوی هرگونه برداشت غیر اصولی آب در دشت اردبیل گرفته می شود اما به نظر می رسد بدلیل غفلت در کار فرهنگی و نهادینه نشدن نحوه مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف در این منطقه دشت اردبیل هر روز یک قدم دیگر به سمت کویری شدن می رود چرا که در حال حاضر علاوه بر آب شربی که در مصارف عادی به هدر می رود به دلیل نبود آبیاری مدرن۷۰ درصد منابع آب در بخش کشاورزی تلف می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفته است که در فصل تابستان با رعایت الگوی مصرف، و به کارگیری روش های جایگزین در بهبود بهره برداری از منابع آب توسط مردم، کشاورزان، باغداران بحران جدی در استان اردبیل نخواهیم داشت.

 

مدیریت کشت و اصلاح الگوهای مصرف، عدم استفاده از آب شرب در مزارع و باغ های کشاورزی راهکار جلوگیری از مصرف بی رویه آب استان اردبیل هستند که انتظار می رود در کنار کار فرهنگی با عملیاتی شدن تفاهم نامه ای که اخیرا بین شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت ترویج و توسعه آبیاری مدرن به امضا رسیده است بخش عظیمی از طرح های آبیاری مدرن در استان اردبیل به بهره برداری برسد تا بیش از این شاهد هدر رفتن 70 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی نباشیم و امکان بهینه مصرف کردن آب در این استان و بویژه دشت اردبیل افزایش یابد و جلوی کویری شدن این منطقه گرفته شود.

 

به گفته کارشناسان در حال حاضر کسری 600 میلیون متر مکعبی آب زیرزمینی در دشت اردبیل وجود دارد که این کسری تنها با بارندگی ها و انتقال حوزه های آبریز جبران می شود .

 انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ یک شنبه 1 تير 1393برچسب:, ] [ 15:42 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 160
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 160
بازدید ماه : 177
بازدید کل : 115044
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1