مديرعامل شركت دخانيات ايران: دشت مغان مي‌تواند سکوي صادرات توتون به کشورها شود
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب

به گزارش ارتاویل نیوز، 'معصوم نجفيان' مديرعامل شرکت دخانيات ايران با تأکيد بر حمايت از بخش کشاورزي با اشاره به نامگذاري سال 93 به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» از سوي مقام معظم رهبري گفت: سند چشم انداز ملي جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي طي فرآيندي علمي، تخصصي، قانوني و رسمي تهيه و در سال 1382 در مراجع عالي نظام تصويب و ابلاغ گرديد.

وي افزود: اين سند، تعيين كننده جهت‌ها و اولويت‌هاي آينده بخش‌هاي مختلف اقتصادي، علمي، فرهنگي، آموزشي، نظامي و دفاعي كشور مي‌باشد که در اين ميان بخش كشاورزي در ايران به عنوان گسترده‌ترين بخش اقتصادي در پهنه سرزمين، از اهميت زيادي در تحقق امنيت غذايي جامعه و ايجاد اشتغال مولد و رونق توليد و توسعه صادرات برخوردار است و مي‌تواند يكي از بخش‌هاي پيشتاز در تحقق سند چشم انداز آينده كشور باشد.

نجفيان تصريح کرد: بدون شك بخش كشاورزي در كشور ما كه از ديرباز نقشي مهم در اقتصاد داشته كه خوشبختانه اين روند هم اكنون نيز حفظ شده است، بطوري كه اين بخش در عرصه‌هاي توليد محصولات زراعي، باغي، دام و طيور، شيلات و آبزيان و صنايع تبديلي وابسته حدود 15درصد توليد ملي كشور را در اختيار داشته و بصورت مستقيم و غير مســـتقيم ميليون‌ها نفر را در خود، شاغل كرده است.

وي تأکيد کرد: در کنار موقعيت متنوع اقليمي و آب و هوائي و شرايط مناسب خاك به ويژه در برخي نقاط نظير استان‌هاي فارس، كرمان ، خوزستان ، آذربايجان غربي، استان هاي شمالي و غربي رساندن بخش كشاورزي به جايگاه واقعي آن، رشد و توسعه اين بخش در کنار استفاده از تمامي پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي خالي، استراتژي الگوي کشت و استفاده از مزيت‌هائي رشد پايدار، استراتژي تجارت خارجي و تدوين استراتژي مناسب در راستاي صادرات محصولات کشاورزي و استراتژي افزايش سرمايه گذاري  بسيار  مهم است.

مديرعامل شرکت دخانيات ايران با بيان اينکه نتيجه يک پژوهش و تحقيق نشان از شرايط مساعد بودن جلگه مغان براي کشت توتون است، گفت: شهرستان پارس‌آبادمغان به عنوان جلگه‌اي نسبتاً  گسترده به خاطر موقعيت خاص جغرافيايي مي‌تواند در بخش کشاورزي نقش مهم و اساسي را ايفا كند بطوري كه اگر استراتژي‌هاي فوق در اين منطقه لحاظ گردد، مي‌توان يک سکوي صادراتي براي صادرات برخي محصولات  کشاورزي باشد.

اين مسئول با اشاره به کشاورزي توتون و نقش آن در ايجاد اشتغال و ارزآوري، به موقعيت خاص جغرافيي دشت مغان اشاره کرد و افزود: کشت توتون جهت توليد محصولات دخاني با تأکيد بر ارتقاء سطح کيفي و کمي به منظور تأمين نياز توتون کارخانجات سيگارت سازي و امر صادرات و با هدف افزايش سهم مصرف توتون‌هاي داخلي در توليد سيگارت‌هاي داخلي نيازهاي اساسي است که مي‌تواند در دشت مغان نيز  به صورت چشمگيري انجام شود.

نجفيان با تأکيد بر اينکه  نياز داخل به توتون و فراهم كردن زمينه‌هاي صادرات و اهتمام در عدم خروج ارز از کشور يک رويکرد مهم در شرکت دخانيات است، بيان كرد: شرکت دخانيات ايران 6 هزار هکتار اراضي تحت کشت توتون (با توليد حدود 10هزار تن) در استان‌هاي گلستان، مازندران، گيلان، کردستان و آذربايجان غربي و يكهزار و 100هکتار اراضي براي کشت تنباکو در استان‌هاي اصفهان ، خراسان رضوي ، فارس ، استان مرکزي و بوشهر را در اختيار دارد که اين رقم بايد افزايش يابد.

وي ادامه داد: با توجه به مصرف ساليانه بيش از 65 ميليارد نخ سيگار در کشور، استفاده از خرمن‌هاي موجود و لزوم بهره گيري 50 درصدي از توتون‌هاي داخلي در خرمن، کشت و توليد حدود 30 هزار تن توتون در کشور ضروري است چرا که تنها 1/3 ميزان اعلام شده در کشور توليد مي شود.

مديرعامل شرکت دخانيات ايران خاطرنشان کرد: دشت مغان با داشتن بالغ بر يكهزارو 383 كيلومتر مربع مساحت از ديرباز مرکز کشت توتون‌هاي مرغوبي چون ترابوزان و تيکلاک بوده است كه مي تواند نقش بزرگي در صادرات توتون ايفا کند.

نجفيان همچنين با اشاره به دشت زرخيز مغان و تأثير کشاورزي توتون در صادرات و ارزآوري اين منطقه گفت: بايد بدانيم که اقتدار حقيقي و ثبات اقتصادي در گرو توجه  بيشتر  به توليدات داخلي و صادرات آن است زيرا اشتغال پايدار بر مبناي توليدات صادرات محور  به وجود مي‎آيد که بايد تمام تمرکز و سياست‌هاي اقتصادي بر مبناي آن شکل گيرد که صادرات محصولات کشاورزي بويژه توتون به عنوان يک شاخص مهم با توجه به شرايط و ضرورت‌هاي کشور نشانگر ديد عميق به مسائل مختلف اقتصادي است.

به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات کشور، افزايش کشاورزي توتون و حمايت از کشاورزان توتونکار مي‌تواند به صورت اساسي براي کشور ارز آوري داشته باشد براي نمونه ميزان سرانه مصرف سيگار در روسيه 2500 نخ است که اين کشور به خاطر شرايط اقليمي نمي‌تواند کشت توتون داشته باشد اگر توتون داخلي مورد حمايت قرار گيرد در کنار تأمين نياز داخل  مي‌توان يک کالا و محصول صادراتي باشد که در اين ميان دشت مغان نيز مي‌تواند در توليد و هم چنين صادرات توتون به روسيه  بسيار تأثير گذار باشد.

افزودني است، معصوم نجفيان، مديرعامل 40ساله شركت دخانيات متولد پارس‌آباد مغان است.

وي داراي مدرك كارشناسي ارشد MBA و كارشناسي مهندسي صنايع با گرايش تكنولوژي صنعتي است. مديرعامل و نايب رييس هيات مديره شركت ايدم (توليدكننده موتورهاي ديزلي)، عضو هيات مديره و معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شركت ملي فولاد ايران و عضويت در هيات مديره شركت گواه (خدمات پس از فروش شركت ايران خودرو ديزل) از سوابق كاري نجفيان در عرصه صنعت كشور است.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 10:47 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 114927
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1